Om man äger en bil kan man snabbt bli varse att en hel del saker kan gå sönder på den. Det kan vara allt från däck som får punktering, till slangar som går sönder eller olika plåtskador. Ibland sker skadan av slitage eller ålder, andra gånger är det en olycka och vid ytterst få tillfällen kan det vara sabotage som ligger bakom. Men hur lagar man bilar, och när är det inte längre lönt att reparera dem?
Laga bilen själv eller välja en verkstad?
En sak som det kan vara klokt att fundera över är om man vill laga bilen själv eller om man ska låta en verkstad göra i ordning den. Väljer man verkstaden ska man också fundera kring vilken sådan man ska välja. I regel blir det billigast att laga bilen på egen hand men om man inte har kunskaper till det blir saken genast värre. Då kan man rent av bli tvingad att lämna bilen till verkstad. Där får man både betala för reparationen och för delarna och dessutom lägger verkstaden i regel på en viss procent på varje bildel.
Laga plåtskador
Om bilen fått plåtskador är det klokt att åtgärda dem relativt snart. En buckla i sig är inte farlig, men om lack skrapats bort och metallen utsätts för luft, väder och vind kommer rost snabbt. Hos Norrmalms Plåtslageri kan man få hjälp med en del plåtarbeten. Hos de flesta butiker som säljer biltillbehör kan man också köpa sprayburkar med lack som kan användas för att åtgärda lättare repor och skador. När det gäller att räta ut bucklor kan det vara lite svårare att göra på egen hand men med lite guidning från en kunnig person går det att lära sig.
Stenskott
Om man får stenskott i bilens glas kan de hålla sig små, men risken är också stor att de växer i takt med värmeväxlingar eller när man kör över ett gupp. Det finns speciella stenskottsplåster man kan sätta på rutan tillfälligt, men så snart det går bör man laga stenskotten eller byta rutan. I regel är det så att man genom sin försäkring kan få stenskotten lagade gratis. I många fall betalar man bara självrisken om det är så att hela rutan måste bytas. Spricker rutan och skadan hamnar inom synfältet kommer bilen inte att få godkänt vid besiktningen.
När är det lönt att laga?
Om bilen är så pass skadad att reparationen kommer kosta mer än 50 % av bilens värde kan det vara klokt att överväga om lagning är rätt alternativ. Då kan skrotning rent av vara ett bättre val.